یزدفردا :همشهری‌آنلاین:دیدار و گفت وگو با نسل جوان دانشجویان و استادان دانشگاه در حوزه‌های علوم ارتباطات نشان می‌دهد که آگاهی‌ها و قدرت تحلیل و پرسشگری آنها از مسائل ایران و جهان قابل مقایسه با گذشته نیست.

پرفسور یحیی کمالی‌پور که به همراه امیر تقی‌پور، مدیر‌مسئول و سردبیر ماهنامه مدیریت ارتباطات، عصر چهارشنه 3 خرداد، در بازدید از همشهری‌آنلاین و در پاسخ به این پرسش که ارزیابی‌تان از فضای فکری جوانان و دانشجویان چیست ضمن اعلام این مطلب گفت:

پرسش‌هایی که دانشجویان از من درباره مسائل مختلف می‌پرسیدند، نشان می‌دادکه آنها به خوبی فضای فکری و سیاسی و اجتماعی و فرهنگی دنیا را رصد می‌کنند و می‌دانند که در درون و بیرون کشور چه چیزی رخ می‌دهد و تحلیل‌های آنها از مسائل هم واقع‌بینانه و به دور از شعار زدگی است و نفس این امر نشان می‌دهد که تغییرات تا چه میزان شگفت‌انگیز بوده و در مقایسه با دورانی که ما زیست دانشجویی داشتیم چه میزان کیفیت و کمیت آن تفاوت پیدا کرده است.

به گفته دکتر کمالی پور دنیای ارتباطات و فضای سایبر سبب شده است تا هر اتفاقی در کمترین لحظه مورد اعتنای اهلش قرار بگیرد، چنانکه در همین رسانه همشهری آنلاین کمتر اتفاقی است که انعکاس نیابد و در کوچکترین لحظه فرصت دسترسی به دیگران در تمامی دنیا داده نشود.

رئیس دپارتمان هنرهای خلاقه پوردو آمریکا با اشاره به درهم‌تنیدگی اطلاعات در دنیای امروز گفت: مکان و زمان در ارائه اخبار و آگاهی‌های کمرنگ شده و دیگر کسی‌نمی‌تواند بگوید من خبر نداشتم و خبر و اطلاعات تازه روز به روز خود را بر فرهنگ جامعه تحمیل می‌کند. ضمن آنکه فریب دادن مخاطبان امری بسیار سخت شده و از این جهت تنها حکومت‌هایی توفیق توسعه دارند که مسائل را صادقانه باشهروندانشان در میان بگذارند. عصر رسانه و دیجیتال و سایبر جایی را برای فریب باقی نمیگذارد و افراد با یک کلیک و جست وجو می‌توانند به اصل ماجرا پی ببرند ،چرا که عرصه اطلاعات از وضعیت تک ساحتی و انحصاری به در آمده و در ساحت و موقعیتی چهل تکه و چند ساحتی بروز و ظهور پیدا کرده است.

کمالی پور درباره ارتباط رو در رو با مخاطبان ایرانی گفت: فضای دیجیتال و سایبر عملا فضای حائل بین دو فرد در هر جای جهان را از بین برده است به نحوی که اخیرا حتی بو و حس بودن را می‌توانید از رایانه‌ای به رایانه‌ای دیگر انتقال دهید و بعید هم نیست که در آینده نزدیک بسیاری از ویژگی‌هایی که در یک دیدار چهره به چهره اتفاق می‌افتد از طریق کامپیوتر و اینترنت امکان داشته باشد بین دو فرد در دو کشور مختلف رخ دهد، اما این نکته را هم به یاد داشته باشیم که ارتباط چهره به چهره انرژی و ظرفیتی دارد که شما با ارتباط اینترنتی نمی‌توانید آن را به دست آورید. من در دیداری که با چهره‌های دانشگاهی و دوستانم از جمله دکتر شکرخواه و همشهری آنلاین و این مجموعه داشته‌ام حس نزدیکی و رفاقت و صمیمیتی را دیده‌ام که قطعا در ارتباط اینترنتی و مجازی آن امکان و احساس هیچگاه فراهم نخواهد شد.

کمالی‌پور درباره کتاب خاطرات خود که به تازگی از سوی انتشارات  سیمای شرق به بازار کتاب عرضه شده است گفت: در این کتاب سعی کرده‌ام بسیار شفاف و امین والبته صادقانه با مخاطبان وخوانندگان روبرو شوم. دوستانی که این کتاب را خواندند به من گفتند  که اگر شما در فضای ایران زیست و زندگی می‌کردید قطعا با چنین لحن و شفافیت و صراحتی مسائل و دیدگاه‌های خودتان را درباره زندگی و زمانه‌ای که در آن زیست کرده‌اید بیان نمی‌کردید و دچار خودسانسوری‌های بیشتری می‌شدید، اما  من از همان ابتدایی که پیشنهاد نوشتن این خاطرات داده شد با خودم و خواننده‌ام این عهد را کرده‌ام که در نگارش خاطراتم صادق و صریح باشم. ضمن آنکه این کتاب چند لایه دارد؛ یک لایه آن خاطرات و مسائل شخصی‌ام است اما لایه‌های دیگری دارد و هدف من این بود که نه تنها آموزش بدهد بلکه نوعی تاریخ ارتباطات در دوره‌ای که من با مسائل و مباحث آن روبرو بودم و جدل و ارزیابی جدی داشتم را هم در معرض قضاوت خواننده قرار دهد. شما در این کتاب با 6 دهه زندگی در فضای ارتباطی روبرو می‌شوید و البته نگاه یک ایرانی را به مسائل فرهنگی و اجتماعی و سیاسی  پیش چشم دارید.

moreکتاب زندگی‌نامه پروفسور کمالی‌پور رونمایی شد

پروفسور کمالی پور درباره بازتاب‌های انتشار اکتاب ین کتاب گفت: خود من هم گمان نمی‌کردم که در فاصله‌ای به این کوتاهی کتاب با اقبال اهل فرهنگ و ارتباطات و روزنامه‌نگاری روبرو شود چنانکه آقای تقی پور که زحمت انتشار این کتاب را تقبل کرده‌اند به من گفته‌اند که به زودی چاپ دوم این کتاب هم منتشر می‌شود.

در اینجا جا دارد که از خانم نگین حسینی که به مدت شش ماه و به صورت مرتب زحمت این گفت وگو و تنظیم آن را عهده دار بودند قدردانی کنم و نیز از آقای عبدالرشیدی که خیلی مشوقم در این کار بودند و نیز خانم‌ها شادی حامدی آزاد که ویراستاری کار را عهده دار بودند و نیز همسر گرامی‌ام(محبوبه کمالی پور) که پای این کار ایستادند و عاشقانه مراحل مختلف کار را دنبال و با جدیت پی‌گیری می‌کردند. همچنین باید از دکتر تقی‌پور هم قدردانی کنم که در انتشار این اثر سنگ تمام گذاشتند. به گمان من همه آن‌ها‌یی که در انتشار این کتاب کاری کردند با عشق و علاقه  بود و از این منظر کاری بوده که از دل برآمد و امیدوارم که بر دل‌ها هم بنشیند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا